Aktualności › Ankieta po zniesieniu dwutygodniowej kwarantanny.

Ankieta po zniesieniu dwutygodniowej kwarantanny.

2 czerwca 2020
W dniu 2 maja 2020 Rada Ministrów wydała „Rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii”, w którym zwolniono z obowiązków 2-tygodniowej kwarantanny osoby wykonujące pracę lub świadczące usługi na statkach lub morskich platformach wydobywczych i wiertniczych, w oparciu o inny stosunek niż marynarska umowa o pracę. Zabiegał o to Związek Pracodawców FORUM OKRĘTOWE w imieniu firm zrzeszonych w tej organizacji.

O powyższe zmiany w przepisach zabiegało FORUM OKRĘTOWE w imieniu firm zrzeszonych w naszej organizacji.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii
https://www.gov.pl/web/sport/rozporzadzenie-rady-ministrow-z-dnia-2-maja-2020-r-w-sprawie-ustanowienia-okreslonych-ograniczen-nakazow-i-zakazow-w-zwiazku-z-wystapieniem-stanu-epidemii

Po miesiącu od wejścia tego rozporządzenia poprosiliśmy o opinie na temat jego przydatności prezesów kilku spółek z przemysłu okrętowego, których codzienna działalność jest mocno uzależniona od swobody międzynarodowego  przemieszczania się ich pracowników.


- Duża część naszej aktywności biznesowej, to wyjazdy naszych pracowników na inspekcje, uruchomienia, serwisy i naprawy, często w trybie nagłym, i następujące jeden po drugim, w krótkich odstępach czasu. Wprowadzone na początku epidemii ograniczenia ruchu międzynarodowego i konieczność odbywania 2-tygodniowej kwarantanny bardzo mocno skomplikowało nam działalność. Ułatwienia wprowadzone rozporządzeniem z dnia 2 maja znoszący obowiązek 2-tygodniowej kwarantanny po powrocie do kraju znacznie ułatwiło nam działalności – mówi Marek Wronka, dyrektor zarządzający WARTSILA POLSKA Sp. z o.o.


- Produkcja statków i okrętów nie jest możliwa bez szerokiej współpracy z dostawcami urządzeń z zagranicy, wymagających inspekcji, uruchomienia i przyjazdu serwisantów  z innych krajów. Konieczność odbycia przez nich 2-tygodniowej kwarantanny bardzo mocno utrudniało nam zachowanie ciągłości procesów produkcyjnych, podnosiła jego koszty i wpływała na terminowość realizacji poszczególnych etapów wyposażania jednostek. Zniesienie obowiązku odbywania kwarantanny znacznie te procesy usprawni, jednak musimy jeszcze poczekać, aż wszystko wróci do sytuacji sprzed pandemii koronawirusa. Jako stocznia z optymizmem patrzymy w przyszłość, choć branża morska jeszcze długo będzie odczuwać skutki COVID-19 – przyznaje Marcin Ryngwelski, prezes zarządu REMONTOWA SHIPBUILDING S.A. z grupy REMONTOWA HOLDING.


- Rzeczywiście do czasu rozporządzenia mieliśmy duże problemy z realizacją zleceń wymagających częstego przemieszczania się naszych pracowników pomiędzy Polską i innymi krajami europejskimi. Od czasu wydania rozporządzenie zniknęły one jak ręką odjął: wystarczyło okazać urzędnikowi na granicy list potwierdzający pracę na statku lub w stoczni i powołanie się na zapisy rozporządzenia, by został zwolniony z kwarantanny, nie ma już z tym najmniejszego problemu – twierdzi Ryszard Nowak, prezes PRĄD ENGINEERING Sp. z o.o. 


- Po wejściu rozporządzenia wystarczyło okazać na granicy list od klienta zamawiającego usługę realizowaną na statku przez naszych pracowników by być zwolnionym z kwarantanny, i to rzeczywiście bardzo nam pomogło. Z biegiem czasu obserwujemy już coraz większą liberalizację na granicy pod tym względem, obecnie wystarczy często deklaracja słowna. Problem znika zupełnie po przekroczeniu granicy w przeciwnym kierunku – do Niemiec czy krajów Beneluxu, i to rozporządzenie w Polsce idzie w podobnym kierunku. W dalszym ciągu jednak obowiązują duże restrykcje w krajach bałtyckich, ale na to nie mamy większego wpływu – tłumaczy Jan Trzaska, prezes STEMOR Sp. K.


- Od momentu wejścia rozporządzenia, wreszcie mogliśmy rozpocząć przeprowadzenie inspekcji poza granicami Polski, bez koniczności odbywania 2-tygodniowej kwarantanny przez naszych projektantów po powrocie. Ostatnio przeprowadziliśmy skanowanie siłowni „Ficaria Seaways” na potrzeby instalacji systemu BWT. Wygląda na to że życie projektowe wraca na poprzednie tory – przyznaje Krzysztof Wróbel, prezes zarządu Remontowa Marine Design & Consulting Sp.  z o.o. z grupy REMONTOWA HOLDING.

 

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

ZAMKNIJ