19 lutego 2020 roku w Gdańsku podpisana została umowa o współpracy przy organizacji konferencji GREENMARE przez Związek Pracodawców FORUM OKRĘTOWE, Międzynarodowe Targi Gdańskie S.A. oraz PORTALMORSKI.PL Sp. z o.o.
Honorowy patronat nad tym wydarzeniem objęła Ambasada Królestwa Norwegii, Prezydent Miasta Gdańska, SEA Europe i DNV-GL. Pierwsza konferencja odbędzie się 22 czerwca 2020 roku, będąc jednym z wydarzeń towarzyszących targom Gospodarki Morskiej InterMarE South Baltic.
Poszukiwania proekologicznych rozwiązań we wszystkich dziedzinach naszego życia stało się palącą potrzebą chwili. Przed transportem morskim stoją obecnie poważne wyzwania, polegające na ograniczeniu do roku 2050 emisji gazów cieplarnianych o połowę. Ma się to stać w perspektywie czasowej określonej przez Międzynarodową Organizację Morską i Komisję Europejską. Wiązać się to będzie z koniecznością stworzenia wielu nowych, innowacyjnych rozwiązań technicznych, niedostępnych jeszcze na rynku.
To wielkie wyzwanie, będące jednocześnie dla polskiego przemysłu okrętowego ogromną szansą na szersze włączenie się do wyścigu na innowacje w tym obszarze. Z potrzeby dyskusji na te tematy zrodziła się idea konferencji GREENMARE, mająca być w zamierzeniu forum wymiany myśli i doświadczeń przedstawicieli przemysłu okrętowego, w tym stoczni i biur projektowych, producentów napędów, administracji krajowej i europejskiej, instytucji klasyfikacyjnych oraz finansowych.
- Wydaje się, że do roku 2050 czasu jest dużo, jednak biorąc pod uwagę okres życia statku, wprowadzanie w życie nowych rozwiązań technicznych powinno rozpocząć się niebawem. Czy jesteśmy technicznie do tego przygotowani? Wielu ekspertów w naszej branży ma co do tego wątpliwości. Wyzwanie, które nas czeka jest ogromne i dlatego zrodziła się potrzeba spotkania i rozmowy nad poszukiwaniem nowych rozwiązań. Nasza grupa stoczniowa ma już doświadczenia w proekologicznych projektach, realizowanych dotąd głównie dla armatorów norweskich. Na 17 niskoemisyjnych statków, które zbudowaliśmy w ciągu 10 ostatnich lat, aż 10 pływa w kraju fiordów. Obecnie budujemy 7 kolejnych niskoemisyjnych statków, w tym 4 promy elektryczne na rynek norweski. Musimy opanować technologie wodorowe i inne, zapewniające redukcję gazów cieplarnianych. Na co dzień wiele firm w branży okrętowej konkuruje ze sobą, ale to wyzwanie powinno nas połączyć w celu poszukiwania najlepszych rozwiązań dla każdej z firm – mówi Piotr Soyka, prezes Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE.
- Gdańsk najbardziej z polskich miast nadaje się na miejsce takiej konferencji. Powodów jest kilka, ale jednym z najważniejszych jest to, że w naszym mieście znajduje się centrum przemysłu okrętowego w Polsce. Tutaj działają największe polskie stocznie, ośrodki edukacyjne i badawcze, biura projektowe. Tu wreszcie kładzie się ogromny nacisk na wrażliwość ekologiczną, więc konferencja GREENMARE idealnie wpisze się w ducha, jaki panuje w naszym mieście – podkreśla Andrzej Bojanowski, prezes zarządu Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A.
- Jednym z patronów honorowych naszej konferencji będzie Ambasada Królestwa Norwegii i również część zaproszonych prelegentów będzie pochodziła z tego kraju. Powód dlaczego zdecydowaliśmy się na taka formułę konferencji jest oczywisty – Norwegia jest przodującym krajem we wprowadzeniu ekologicznych innowacji w transporcie morskim i z takim ośrodkiem chcemy nawiązać bliską współpracę, polegającą na wymianie myśli i doświadczeń – dodaje Inacio Golebski, prezes DNV-GL Polska.
- Gdańsk i całe Pomorze łączą z Norwegią bardzo bliskie związki gospodarcze: wiele norweskich firm otworzyło tu swoje oddziały, również wiele naszych lokalnych firm współpracuje z firmami w Norwegii. Konferencja poświęcona problemom ekologicznym, którym czoła muszą przecież stawić oba nasze kraje, jeszcze bardziej zbliży obie strony i zacieśni te korzystne dla obu stron związki – zauważa z kolei Paweł Orłowski, wiceprezes zarządu Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A.
- Ambicją naszego zespołu jest zorganizowanie konferencji o wymiarze europejskim z zaproszonymi ekspertami z najwyższej półki. Zaczynamy w tym roku, ale myślimy o jej rozwoju długofalowym. Będzie ona nieco inna od istniejących już w Polsce konferencji morskich. Zamierzamy skoncentrować się na wyzwaniach, jakie niesie ze sobą ograniczenie emisji CO2 w transporcie morskim i dyskutować o wszystkich tego aspektach: projektach nowych napędów bezemisyjnych, przygotowaniu branży stoczniowej, biur projektowych, producentów wyposażenia, armatorów, instytucji klasyfikacyjnych, oraz – co jest decydujące – finansowych i prawnych. Dyskusje na pewno będą bardzo gorące, gdyż – zdaniem wielu ekspertów – decyzje polityczne znacznie wyprzedziły możliwości techniczne i finansowe. Takie dyskusje odbywają już się na innych forach i temperatura ich jest zawsze bardzo wysoka – zapewnia Ireneusz Karaśkiewicz, dyrektor biura FORUM OKRĘTOWEGO.
- Pierwsza konferencja GREENMARE będzie jednym z wydarzeń towarzyszących targom Gospodarki Morskiej InterMarE South Baltic. Naszym zdaniem jest to najrozsądniejszy początek cyklu konferencji, która ma na stałe wejść do kalendarza wydarzeń biznesowych w Gdańsku. Po jej zakończeniu podsumujemy ją z naszymi partnerami i zastanowimy nad formułą jak ma być przyjęta na następne lata – mówi Magdalena Magdzińska, zastępca dyrektora ds. organizacji targów Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A.
- Integralną częścią wydarzenia będzie wieczorny bankiet, w trakcie którego już w mniej formalnej atmosferze będzie można kontynuować gorące konferencyjne tematy. Nadaliśmy mu roboczą nazwę SALMON EVENING i będzie on miał również cele integracyjne środowiska okrętowego – informuje Paulina Żurawska, specjalista ds. Promocji i Marketingu.
PORTALMORSKI.PL jest współorganizatorem konferencji GREENMARE, zapewniającym kompleksową opiekę medialną.
Program konferencji GREENMARE znajduje się pod poniższym linkiem:
http://intermare-southbaltic.eu/international-summit-of-green-maritime-technologies-2020/