Dnia 18.10.2019 SEA Europe, którego członkiem jest Związek Pracodawców FORUM OKRĘTOWE, opublikowała przygotowywany od kilku miesięcy kluczowy dokument, którego pełna nazwa w oryginale brzmi:
MARITIME TECHNOLOGY IN EUROPE: A STRATEGIC SOLUTION PROVIDER FOR MAJOR SOCIETAL CHALLENGES Stimulating competitiveness, growth, innovation, employment and and new markets to boost Europe’s global maritime technology leadership SEA EUROPE’S VISION FOR 2030 AND BEYOND |
O komentarz poprosiliśmy dyrektora Biura Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE Ireneusza Karaśkiewicza:
Co zawiera ten dokument:
- Ten liczący 28 stron dokument, który posiada również swoją poszerzoną wersję przeznaczoną do pogłębionych studiów, kompleksowo opisuje przyczyny obecnej sytuacji przemysłu stoczniowego w Europie, globalne zagrożenia przed którymi stoi i precyzyjnie rekomenduje kroki jakie należy podjąć w celu utrzymania ciągle wiodącej pozycji Europy w tej branży. Obejmuje on całościowo wszystkie obszary: dostęp do finansowania, swobodny dostęp do rynków, edukacja, badania naukowe i rozwój – i w tym kontekście utrzymanie konkurencyjności i wiodącej roli Europy w innowacyjności, ochrona własności intelektualnej, ochrona przed nieuczciwymi praktykami handlowymi naszych globalnych konkurentów, w tym w szczególności Chin, ale również Korei Południowej, reforma instytucji międzynarodowych stojących na straży wolnego i uczciwego handlu, w tym WTO, konieczne zmiany regulacji prawnych obowiązujących w Unii Europejskiej.
Jakie jest jego znaczenie:
- Moim zdaniem ogromne i - można powiedzieć - historyczne. Chiny mają swój program „Made in China 2025”, w którym nie kryją że zamierzają pozbawić Europę wiodącej roli w obszarze szeroko rozumianej produkcji okrętowej, który zresztą konsekwentnie realizują za pomocą bardzo nieuczciwych działań handlowych. Nasz dokument jest programową odpowiedzią na te działania, która niebawem będzie wdrażana. Oto stowarzyszenia producentów okrętowych z prawie wszystkich krajów europejskich, na co dzień konkurujące ze sobą, uzgodniło konieczny pakiet działań, które mają zapobiec utracie przez Europę wiodącej pozycji w technologiach morskich - po raz pierwszy w historii Unii Europejskiej. Połączyło nas wspólne zagrożenie. Ustaliliśmy i wiemy co zrobić, teraz trzeba do tych działań przekonać decydentów Unii Europejskiej i wdrożyć je w życie. Będzie to nasz swoisty drogowskaz działań. Wskazuje on nie tylko jak obronić istniejące sektory produkcji stoczniowej w Europie, ale również jak odzyskać te, które Europa utraciła na rzecz Chin i Korei w ubiegłych latach.
Dlaczego jest to tak ważne dla Europy ?
- 80 % handlu zewnętrznego Unii Europejskiej i 40 % handlu wewnętrznego odbywa się drogą wodną, i Europy nie stać na utratę wiodącej roli w technologiach morskich, a taki cel przyświeca konkurencji chińskiej, z którym się zresztą nie kryje. Czas braku reakcji na te chińskie działania dobiegł właśnie końca.
Jaki jest wkład FORUM OKRĘTOWEGO w treść tego dokumentu ?
- Polski przemysł okrętowy to dzisiaj stocznie, ale również w dużej mierze firmy poddostawcze i świadczące usługi kooperacyjne dla dużych stoczni europejskich, poddanych presji globalnej konkurencji pochodzącej głownie z Chin i Korei Południowej. Na spotkaniach, na których omawialiśmy treść zapisów podkreślałem konieczność zagwarantowania dużego udziału europejskich poddostawców w budowanych w Europie jednostkach, finansowanych przez europejskie instytucje finansowe. Stanęło na 50 % tzw. European local content i znajduje to odzwierciedlenie w kilku punktach tego dokumentu. To korzystny zapis dla polskich poddostawców, którzy na ogół dobrze sobie radzą z europejską konkurencją, natomiast gorzej z chińską lub południowokoreańską subsydiowaną przez powiązane z państwem instytucje finansowe tych krajów.
Jaki będzie następny krok ?
- No cóż, teraz trzeba zakasać rękawy i zabrać się za ostry lobbing w Brukseli, gdzie tworzona jest większość aktów prawnych i działań mających wpływ na naszą branżę. To zadanie SEA Europe – organizacji lobbystycznej, której jesteśmy członkiem. W każdym z tych przedsięwzięć FORUM OKRĘTOWE będzie ściśle współpracowało z SEA Europe, koordynując wszystkie przedsięwzięcia na szczeblu krajowym.
Co zawiera ten dokument:
- Ten liczący 28 stron dokument, który posiada również swoją poszerzoną wersję przeznaczoną do pogłębionych studiów, kompleksowo opisuje przyczyny obecnej sytuacji przemysłu stoczniowego w Europie, globalne zagrożenia przed którymi stoi i precyzyjnie rekomenduje kroki jakie należy podjąć w celu utrzymania ciągle wiodącej pozycji Europy w tej branży. Obejmuje on całościowo wszystkie obszary: dostęp do finansowania, swobodny dostęp do rynków, edukacja, badania naukowe i rozwój – i w tym kontekście utrzymanie konkurencyjności i wiodącej roli Europy w innowacyjności, ochrona własności intelektualnej, ochrona przed nieuczciwymi praktykami handlowymi naszych globalnych konkurentów, w tym w szczególności Chin, ale również Korei Południowej, reforma instytucji międzynarodowych stojących na straży wolnego i uczciwego handlu, w tym WTO, konieczne zmiany regulacji prawnych obowiązujących w Unii Europejskiej.
Jakie jest jego znaczenie:
- Moim zdaniem ogromne i - można powiedzieć - historyczne. Chiny mają swój program „Made in China 2025”, w którym nie kryją że zamierzają pozbawić Europę wiodącej roli w obszarze szeroko rozumianej produkcji okrętowej, który zresztą konsekwentnie realizują za pomocą bardzo nieuczciwych działań handlowych. Nasz dokument jest programową odpowiedzią na te działania, która niebawem będzie wdrażana. Oto stowarzyszenia producentów okrętowych z prawie wszystkich krajów europejskich, na co dzień konkurujące ze sobą, uzgodniło konieczny pakiet działań, które mają zapobiec utracie przez Europę wiodącej pozycji w technologiach morskich - po raz pierwszy w historii Unii Europejskiej. Połączyło nas wspólne zagrożenie. Ustaliliśmy i wiemy co zrobić, teraz trzeba do tych działań przekonać decydentów Unii Europejskiej i wdrożyć je w życie. Będzie to nasz swoisty drogowskaz działań. Wskazuje on nie tylko jak obronić istniejące sektory produkcji stoczniowej w Europie, ale również jak odzyskać te, które Europa utraciła na rzecz Chin i Korei w ubiegłych latach.
Dlaczego jest to tak ważne dla Europy ?
- 80 % handlu zewnętrznego Unii Europejskiej i 40 % handlu wewnętrznego odbywa się drogą wodną, i Europy nie stać na utratę wiodącej roli w technologiach morskich, a taki cel przyświeca konkurencji chińskiej, z którym się zresztą nie kryje. Czas braku reakcji na te chińskie działania dobiegł właśnie końca.
Jaki jest wkład FORUM OKRĘTOWEGO w treść tego dokumentu ?
- Polski przemysł okrętowy to dzisiaj stocznie, ale również w dużej mierze firmy poddostawcze i świadczące usługi kooperacyjne dla dużych stoczni europejskich, poddanych presji globalnej konkurencji pochodzącej głownie z Chin i Korei Południowej. Na spotkaniach, na których omawialiśmy treść zapisów podkreślałem konieczność zagwarantowania dużego udziału europejskich poddostawców w budowanych w Europie jednostkach, finansowanych przez europejskie instytucje finansowe. Stanęło na 50 % tzw. European local content i znajduje to odzwierciedlenie w kilku punktach tego dokumentu. To korzystny zapis dla polskich poddostawców, którzy na ogół dobrze sobie radzą z europejską konkurencją, natomiast gorzej z chińską lub południowokoreańską subsydiowaną przez powiązane z państwem instytucje finansowe tych krajów.
Jaki będzie następny krok ?
- No cóż, teraz trzeba zakasać rękawy i zabrać się za ostry lobbing w Brukseli, gdzie tworzona jest większość aktów prawnych i działań mających wpływ na naszą branżę. To zadanie SEA Europe – organizacji lobbystycznej, której jesteśmy członkiem. W każdym z tych przedsięwzięć FORUM OKRĘTOWE będzie ściśle współpracowało z SEA Europe, koordynując wszystkie przedsięwzięcia na szczeblu krajowym.