Aktualności › Polski przemysł okrętowy nie zwalnia

Polski przemysł okrętowy nie zwalnia

29 marca 2023

Zdjęcie tytułowe - Fot.: Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl

 

27 marca 2023 roku w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego rozpoczęło się cięcie blachy pod budowę drugiej jednostki promowej typu ro-pax, zakontraktowanej przez spółkę Polskie Promy.
 

Jednostka ta budowana jest w ramach kontraktu podpisanego 26 listopada 2021 r. Zgodnie z nim, Gdańska Stocznia „Remontowa” wybuduje trzy ro-paxy: dwa promy będą pływać w spółce Unity Line z Grupy PŻM, natomiast trzecia w Polskiej Żegludze Bałtyckiej. Promy będą wyposażone w niskoemisyjne napędy: silniki LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym.
 

Pierwszy prom jest już na etapie budowy sekcji oraz scalania gotowych bloków w segmenty. Jego wodowanie przewidziane jest jeszcze w tym roku.

 

Wizualizacja: Remontowa Marine Design & Consulting

 

Dzień później, tj. 28 marca 2023 roku w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku odbyła się ceremonia cięcia blach pod budowę czwartego niszczyciela min klasy KORMORAN II, który otrzyma nazwę ORP Jaskółka i zasili flotę 12. Dywizjonu Trałowców 8. FOW, stacjonującego w Porcie Wojennym w Świnoujściu.
 

ORP Jaskółka to już czwarty niszczyciel min typu Kormoran II budowany w stoczni Remontowa Shipbuilding. Pierwszy, prototypowy okręt ORP Kormoran, zaprojektowany i zbudowany w formule pracy badawczo-rozwojowej, wszedł do służby w listopadzie 2017 r. Dodatkowo jego eksploatacja pozwoliła na wprowadzenie modyfikacji w budowie następnych, seryjnych niszczycieli min. Dzięki nim ORP Albatros i ORP Mewa, przekazane w 2022 roku, jak również trzy kolejne zakontraktowane jednostki, będą miały optymalne możliwości operowania w trudnych warunkach hydrometeorologicznych.
 

Niszczyciele min typu Kormoran II przeznaczone są do poszukiwania, identyfikacji i zwalczania min morskich oraz innych obiektów i materiałów wybuchowych pozostałych zarówno w toni wodnej jak i na dnie akwenów.

 

Wizualizacja: Remontowa Marine Design & Consulting

 

O komentarz poprosiliśmy dyrektora biura FORUM OKRĘTOWEGO Ireneusza Karaśkiewicza:


- Polski przemysł okrętowy nie zwalnia – wręcz przeciwnie, przyspiesza. Jest jednym z kół zamachowych gospodarki Pomorza i dynamika, z jaką się rozwija pozwoli przejść suchą stopą naszemu regionowi w trakcie spowolnienia gospodarczego, które wieszczą dla Polski eksperci Banku Światowego. Potrzebne są jednak wykszatłcone kadry wszystkich szczebli i związana z tym odbudowa szkolnictwa zawodowego, które jest potrzebą chwili.


- Oba projekty: promów i niszczycieli min, to owoc polskiej myśli technicznej – zostały zaprojektowane przez inżynierów z należącego do Holdingu „Remontowa” polskiego biura projektowego Remontowa Marine Design & Consulting.


- Przemysł okrętowy potrzebuje wykształconych kadr, dlatego środowisko okrętowe bardzo niepokoi spadająca liczba kształconych na jej potrzeby inżynierów budowy okrętów. Bez wysoko wykwalifikowanych fachowców branża okrętowa i Pomorze nie wykorzystają stojących przed nimi szans – podkreślił dyrektor biura FORUM OKRĘTOWEGO.



Link do informacji prasowych poniżej:

Szanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

ZAMKNIJ