W dniu 8 listopada 2019 w Brukseli odbyło się posiedzenie Komisji Dialogu Społecznego Sektora Stoczniowego przy Komisji Europejskiej, w której uczestniczyli przedstawiciele pracodawców branży okrętowej zrzeszonych w SEA Europe oraz europejskich związków zawodowych branży okrętowej zrzeszonych w InustriAll. Ze strony polskiej uczestniczyli w posiedzeniu: dyrektor biura Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE Ireneusz Karaśkiewicz, oraz delegacja związkowa kierowana przez przewodniczącego Krajowej Sekcji Przemysłu Okrętowego w Sekretariacie Metalowców NSZZ „Solidarność” Mirosława Piórka.
- Głównym punktem obrad była prezentacja przedstawiona przez Sekretarza Generalnego SEA Europe Christophe Tytgata wizja obrony przemysłu okrętowego w Europie przed nieuczciwą konkurencją pochodzącą z krajów Dalekiego Wschodu, w tym w szczególności z Chin. W trakcie ożywionej dyskusji strona związkowa podziękowała za przygotowany dokument, w pełni solidaryzując się z zawartymi w nim propozycjami, dodatkowo zgłaszając swoje uwagi w obszarze spraw socjalnych – powiedział Mirosław Piórek.
- Strona związkowa zwróciła uwagę na to, że punkty zawarte w przedstawionym przez SEA Europe dokumencie, stanowią w rzeczywistości odejście od liberalnych zasad ekonomicznych na rzecz zwiększenia udziału państwa – w tym wypadku Unii Europejskiej – postulując pewne działania restrykcyjne i subwencje. W odpowiedzi przedstawiciele SEA Europe potwierdził, że niektóre proponowane środki zaradcze tak mogą być postrzegane, ale działanie te stanowią odpowiedź na poczynania naszych globalnych konkurentów, w tym w szczególności Chin, ale również Stanów Zjednoczonych (Jone’s Act) które z liberalizmem nie mają nic wspólnego, a raczej wręcz przeciwnie – wykorzystują otwartość i liberalne zasady na których zbudowana jest gospodarka Unii Europejskiej dla swoich państwowych celów – powiedział Ireneusz Karaśkiewicz.
- W tej chwili mamy ogromną nierównowagę w podejściu do rynków: Chiny mogą na przykład w sposób dowolny wykupywać w Europie takie firmy, na które mają ochotę, np. biura projektowe mające doświadczenie w projektowaniu statków pasażerskich, natomiast gdy europejski inwestor chce kupić zaawansowaną technologicznie firmę chińską, na straży takiej transakcji stoi Komunistyczna Partia Chin. W trakcie prezentacji SEA Europe poinformowano, że przeanalizowano ceny 17 transakcji na budowę statków pasażerskich, na które zamówienia złożono w Chinach, bazując na specyfikacji i lokalnych kosztach w Chinach. Średnia cena była o 30 % niższa od kosztów produkcji, więc o żadnej zdrowej konkurencji nie ma tutaj mowy. To czysta polityka, i z obszaru polityki powinna pochodzić odpowiedź na te nieuczciwe działania. Przedstawiciele SEA Europe zwrócili uwagę, że w ciągu ostatnich 3 lat bardzo pozytywnie zmieniło się podejście urzędników Komisji Europejskiej do zgłaszanych przez nas postulatów. Ale oczywiście jesteśmy niecierpliwi, czas ucieka i oczekiwalibyśmy szybszego podjęcia radykalnych działań – dodał dyrektor Biura FORUM OKRĘTOWEGO.
Omawiając sytuację rynkową w branży okrętowej Reinhard Luken z SEA Europe zwrócił uwagę na ogromny spadek zamówień w Chinach i związaną z tym agresywną politykę handlową tego kraju w obszarach, które do tej pory były domeną europejską, w szczególności w obszarze produkcji statków pasażerskich. Dodał że przemysł okrętowy na całym świecie jest branżą bardzo nisko dochodową, a związane to jest z ciągle dużym nadmiarem mocy produkcyjnych w stosunku do istniejących potrzeb, niskimi stawkami frachtowymi i utrzymującą się niską ceną ropy naftowej.
Na zakończenie obrad strony przyjęły wspólny komunikat dla prasy w rocznicę podpisania Manifesto. W komunikacie tym strony bardzo silnie poprały postulat uznania przemysłu okrętowego za sektor strategiczny dla istnienia Unii Europejskiej i przygotowanie nadzwyczajnych środków dla obrony jego istnienia.
- Głównym punktem obrad była prezentacja przedstawiona przez Sekretarza Generalnego SEA Europe Christophe Tytgata wizja obrony przemysłu okrętowego w Europie przed nieuczciwą konkurencją pochodzącą z krajów Dalekiego Wschodu, w tym w szczególności z Chin. W trakcie ożywionej dyskusji strona związkowa podziękowała za przygotowany dokument, w pełni solidaryzując się z zawartymi w nim propozycjami, dodatkowo zgłaszając swoje uwagi w obszarze spraw socjalnych – powiedział Mirosław Piórek.
- Strona związkowa zwróciła uwagę na to, że punkty zawarte w przedstawionym przez SEA Europe dokumencie, stanowią w rzeczywistości odejście od liberalnych zasad ekonomicznych na rzecz zwiększenia udziału państwa – w tym wypadku Unii Europejskiej – postulując pewne działania restrykcyjne i subwencje. W odpowiedzi przedstawiciele SEA Europe potwierdził, że niektóre proponowane środki zaradcze tak mogą być postrzegane, ale działanie te stanowią odpowiedź na poczynania naszych globalnych konkurentów, w tym w szczególności Chin, ale również Stanów Zjednoczonych (Jone’s Act) które z liberalizmem nie mają nic wspólnego, a raczej wręcz przeciwnie – wykorzystują otwartość i liberalne zasady na których zbudowana jest gospodarka Unii Europejskiej dla swoich państwowych celów – powiedział Ireneusz Karaśkiewicz.
- W tej chwili mamy ogromną nierównowagę w podejściu do rynków: Chiny mogą na przykład w sposób dowolny wykupywać w Europie takie firmy, na które mają ochotę, np. biura projektowe mające doświadczenie w projektowaniu statków pasażerskich, natomiast gdy europejski inwestor chce kupić zaawansowaną technologicznie firmę chińską, na straży takiej transakcji stoi Komunistyczna Partia Chin. W trakcie prezentacji SEA Europe poinformowano, że przeanalizowano ceny 17 transakcji na budowę statków pasażerskich, na które zamówienia złożono w Chinach, bazując na specyfikacji i lokalnych kosztach w Chinach. Średnia cena była o 30 % niższa od kosztów produkcji, więc o żadnej zdrowej konkurencji nie ma tutaj mowy. To czysta polityka, i z obszaru polityki powinna pochodzić odpowiedź na te nieuczciwe działania. Przedstawiciele SEA Europe zwrócili uwagę, że w ciągu ostatnich 3 lat bardzo pozytywnie zmieniło się podejście urzędników Komisji Europejskiej do zgłaszanych przez nas postulatów. Ale oczywiście jesteśmy niecierpliwi, czas ucieka i oczekiwalibyśmy szybszego podjęcia radykalnych działań – dodał dyrektor Biura FORUM OKRĘTOWEGO.
Omawiając sytuację rynkową w branży okrętowej Reinhard Luken z SEA Europe zwrócił uwagę na ogromny spadek zamówień w Chinach i związaną z tym agresywną politykę handlową tego kraju w obszarach, które do tej pory były domeną europejską, w szczególności w obszarze produkcji statków pasażerskich. Dodał że przemysł okrętowy na całym świecie jest branżą bardzo nisko dochodową, a związane to jest z ciągle dużym nadmiarem mocy produkcyjnych w stosunku do istniejących potrzeb, niskimi stawkami frachtowymi i utrzymującą się niską ceną ropy naftowej.
Na zakończenie obrad strony przyjęły wspólny komunikat dla prasy w rocznicę podpisania Manifesto. W komunikacie tym strony bardzo silnie poprały postulat uznania przemysłu okrętowego za sektor strategiczny dla istnienia Unii Europejskiej i przygotowanie nadzwyczajnych środków dla obrony jego istnienia.
obejrzyj pdf: Joint Press Release SEA Europe and IndustriALL November 2019 |