Rozpoczęły się zajęcia drugiego semestru studiów podyplomowych „Budowa Okrętów” na Politechnice Gdańskiej.
W piątek, 4 października br. rozpoczęły się zajęcia drugiego semestru na nowo utworzonych studiach podyplomowe w Instytucie Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej: Budowa Okrętów.
Inicjatywa utworzenia tych studiów wyszła ze strony Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE – i który objął nad nimi patronat - reprezentującego pracodawców borykających się z narastającym problemem deficytu wysoko wykwalifikowanych kadr. Została ona przedstawiona na początku 2022 roku i spotkała się z pozytywnym przyjęciem władz Politechniki Gdańskiej.
Pod koniec 2022 roku rozpoczął pracę zespół mieszany reprezentujący uczelnię i pracodawców z FORUM OKRĘTOWEGO, który przygotował szczegółowy program studiów.
Zapisy na studia ruszyły 1 grudnia 2023 roku, i od początku cieszyły się dużym zainteresowaniem – do tego stopnia, że trzeba było utworzyć dodatkową grupę na specjalności kadłubowej. Organizatorzy początkowo zakładali max. 25 miejsc - ostatecznie zajęcia rozpoczęło 34 słuchaczy: 12 na kierunku „napędy okrętowe” i 22 na kierunku „konstrukcja i technologia okrętu”. Kobiety stanowią 44% studiujących.
Słuchaczy rozpoczynających naukę na drugim semestrze przywitali i życzyli powodzenia: kierownik Studiów Podyplomowych „Budowa Okrętów” dr hab. inż. Damian Bocheński oraz dyrektor Biura FORUM OKRĘTOWEGO Ireneusz Karaśkiewicz.
W piątek, 4 października br. rozpoczęły się zajęcia drugiego semestru na nowo utworzonych studiach podyplomowe w Instytucie Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej: Budowa Okrętów.
Inicjatywa utworzenia tych studiów wyszła ze strony Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE – i który objął nad nimi patronat - reprezentującego pracodawców borykających się z narastającym problemem deficytu wysoko wykwalifikowanych kadr. Została ona przedstawiona na początku 2022 roku i spotkała się z pozytywnym przyjęciem władz Politechniki Gdańskiej.
Pod koniec 2022 roku rozpoczął pracę zespół mieszany reprezentujący uczelnię i pracodawców z FORUM OKRĘTOWEGO, który przygotował szczegółowy program studiów.
Zapisy na studia ruszyły 1 grudnia 2023 roku, i od początku cieszyły się dużym zainteresowaniem – do tego stopnia, że trzeba było utworzyć dodatkową grupę na specjalności kadłubowej. Organizatorzy początkowo zakładali max. 25 miejsc - ostatecznie zajęcia rozpoczęło 34 słuchaczy: 12 na kierunku „napędy okrętowe” i 22 na kierunku „konstrukcja i technologia okrętu”. Kobiety stanowią 44% studiujących.
Słuchaczy rozpoczynających naukę na drugim semestrze przywitali i życzyli powodzenia: kierownik Studiów Podyplomowych „Budowa Okrętów” dr hab. inż. Damian Bocheński oraz dyrektor Biura FORUM OKRĘTOWEGO Ireneusz Karaśkiewicz.
Słuchaczem studiów podyplomowych „Budowa Okrętów” może zostać każdy kto ukończył jakiekolwiek studia wyższe (licencjackie, inżynierskie lub magisterskie). Do prowadzenia wykładów włączono inżynierów i kadrę menedżerską z przemysłu stoczniowego.
Program studiów to wspólne dzieło uczelni i przemysłu, dlatego jego zakres jest bardzo praktyczny - zawiera tylko te przedmioty, które przekazują wiedzę potrzebną w codziennej praktyce zawodowej.
Program studiów obejmuje nauczanie przez dwa semestry – łącznie 210 godzin. Czas trwania pierwszej edycji studiów: od marca 2024 roku do końca lutego 2025 roku. Zajęcia odbywają się we wtorki (on-line) w godz. 16.00 – 19.00, oraz w piątki (stacjonarnie w budynku Instytutu Budowy Okrętów) w godz. 16.00 – 20.00.
Program studiów podyplomowych w semestrze 1 obejmował istotne zagadnienia związane z okrętownictwem: organizację przemysłu stoczniowego, przepisy regulujące działanie branży, podstawowe wiadomości z budowy, konstrukcji i technologii okrętu, a także projektowania głównych systemów okrętowych.
W semestrze 2 słuchacze będą realizowali wybraną przez siebie 1 ścieżkę kształcenia spośród 2 zaproponowanych poniżej:
- Konstrukcja i technologia okrętu,
- Napędy okrętowe,
Hybrydowy tryb nauczania obejmuje zajęcia stacjonarne na uczelni oraz zdalne (on-line) - w sumie 7 godzin tygodniowo. Zajęcia z danego przedmiotu są realizowane nie w tradycyjnej, rozproszonej formie przez cały semestr, lecz w formie skoncentrowanych bloków/modułów następujących jeden po drugim. Cechą programu jest wysoki stopień wybieralności przedmiotów, co umożliwia dostosowanie programu do własnych potrzeb zawodowych. Kilka przedmiotów jest realizowanych we współpracy z doświadczonymi ekspertami związanymi z przemysłem okrętowym.
W semestrze 1 studenci zdobywali wiedzę w zakresie następujących przedmiotów: Wprowadzenie do transportu wodnego, Wprowadzenie do okrętownictwa, Podstawy budowy okrętu, Podstawy projektowania okrętu, Podstawy konstrukcji okrętu, Podstawy napędu okrętu, Systemy okrętowe, Podstawy technologii budowy okrętu, Wprowadzenie do zagadnień bezpieczeństwa i analizy ryzyka w okrętownictwie, Podstawy okrętowych układów sterowania, Zagadnienia ekonomiczne budowy okrętu, Wybrane zagadnienia projektowania okrętu, Wprowadzenie do oceny stateczności statku, Jachty i małe jednostki pływające, oraz Techniczne, ekonomiczne i ekologiczne aspekty napędu statku. Każdy z przedmiotów był realizowany w wymiarze 6 godzin. Dodatkowo, studenci uczestniczyli w Projekcie Zespołowym o wymiarze 15 godzin.
Semestr 2 zawiera mniej przedmiotów (od 5 do 8 w zależności od wybranej ścieżki), ale z dłuższym czasem realizacji (od 12 do 30 godzin).
W ramach pierwszej ścieżki zatytułowanej "Konstrukcja i technologia okrętu" zostaną zrealizowane następujące przedmioty: Konstrukcja okrętu, Projekt z konstrukcji okrętu, Technologia okrętu, Projekt z technologii okrętu, Kontrola jakości i badania nieniszczące.
Druga ścieżka tj. "Napędy okrętowe" obejmuje przedmioty Siłownie okrętowe, Paliwa i napędy alternatywne, Okrętowe napędy elektryczne i hybrydowe oraz Napęd hydrostatyczny na statkach.
W każdej ścieżce będzie także kontynuowany Projekt Zespołowy.
W semestrze 1 studenci zdobywali wiedzę w zakresie następujących przedmiotów: Wprowadzenie do transportu wodnego, Wprowadzenie do okrętownictwa, Podstawy budowy okrętu, Podstawy projektowania okrętu, Podstawy konstrukcji okrętu, Podstawy napędu okrętu, Systemy okrętowe, Podstawy technologii budowy okrętu, Wprowadzenie do zagadnień bezpieczeństwa i analizy ryzyka w okrętownictwie, Podstawy okrętowych układów sterowania, Zagadnienia ekonomiczne budowy okrętu, Wybrane zagadnienia projektowania okrętu, Wprowadzenie do oceny stateczności statku, Jachty i małe jednostki pływające, oraz Techniczne, ekonomiczne i ekologiczne aspekty napędu statku. Każdy z przedmiotów był realizowany w wymiarze 6 godzin. Dodatkowo, studenci uczestniczyli w Projekcie Zespołowym o wymiarze 15 godzin.
Semestr 2 zawiera mniej przedmiotów (od 5 do 8 w zależności od wybranej ścieżki), ale z dłuższym czasem realizacji (od 12 do 30 godzin).
W ramach pierwszej ścieżki zatytułowanej "Konstrukcja i technologia okrętu" zostaną zrealizowane następujące przedmioty: Konstrukcja okrętu, Projekt z konstrukcji okrętu, Technologia okrętu, Projekt z technologii okrętu, Kontrola jakości i badania nieniszczące.
Druga ścieżka tj. "Napędy okrętowe" obejmuje przedmioty Siłownie okrętowe, Paliwa i napędy alternatywne, Okrętowe napędy elektryczne i hybrydowe oraz Napęd hydrostatyczny na statkach.
W każdej ścieżce będzie także kontynuowany Projekt Zespołowy.
Jak wyżej wspomniano, studia od początku cieszyły się dużym zainteresowaniem do tego stopnia, że trzeba było utworzyć dodatkową grupę na specjalności kadłubowej. Kobiety stanowią 44% studiujących
Zapisy na kolejną edycję studiów rozpoczną się pod koniec 2024 roku. Więcej informacji wkrótce.
Zapytanie dotyczące studiów proszę kierować do:
Kierownik Studiów Podyplomowych „Budowa Okrętów” dr hab. inż. Damian Bocheński
Tel: 505 154 882
E-mail: daboh@pg.edu.pl